Läsarfråga, missnöjd efter frisör besöket

”Hjäääääälp! Efter att ha sparat pengar en längre tid för att äntligen kunna gå till frisören för att göra ljusa slingor kom jag igår hem med leopardfläckigt hår. Vad kan jag göra? Vad bör frisören göra nu? 1000 tack”

Jag får ofta frågor gällande att man blivit missnöjd över sitt frisör besök eller som i det här fallet att frisören förstört håret. Det kan vara jätte svårt att veta som konsument vad som gäller. Kan man reklamera en tjänst? Ja det kan man och jag hittade ett bra svar hos Sveriges konsumenter.

”Frisören har rätt att avhjälpa felet två gånger, men har du redan gett dem chansen att rätta till det en andra gång, har du rätt att häva tjänsten om den inte varit till någon nytta för dig och få pengarna tillbaka. Om det blir dyrare att avhjälpa felet hos en annan frisör än vad det kostade dig att få den utförd hos den första frisören, kan du kräva att den första frisören ersätter dig för mellanskillnaden. Detta under förutsättning att den senare frisören inte gör mer än vad som behövs för att avhjälpa felet. Hamnar du i en tvist med frisören om återbetalning eller en eventuell ersättning kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN

 Du bör ta fotografier på ditt hår som tydligt visar felaktigheten. Fotografierna behöver du om du ska göra en anmälan till ARN eftersom det är du som ska visa på att tjänsten är felaktigt utförd.”
Hoppas det gav er alla som undrar lite hjälp och vägledning!

2 thoughts on “Läsarfråga, missnöjd efter frisör besöket

  1. Jag har varit hos frisören och skulle fylla i en utväxt. Jag sa att jag är grymt nöjd med de skiftningar och färgton som finns i håret, för jag gjorde hela håret i mars i en mycket efterlängtad hårfärg och frisören hade jättebra kontakt med mig och försäkrade sig om att vi förstått varandra. Så fick frisören i mars till det perfekt! ! Nu i augusti fick jag gå hos en annan anställd på samma ställe eftersom den första skulle på mammaledighet. Jag sa tydligt att jag ville ha håret i den nuvarande nyansen, då jag varit jättenöjd. Hon hade föreslagit att tona hela håret eftersom det blivit torrt. Visst tänkte jag (jag tänkte ju ändå att hon kommer tona till en färg som är snarlik den jag har, vilket är orange/brun/kopparaktigt). Efteråt får jag en chock. Håret är ju mellanbrunt!! Nästan mörkbrunt och de ljusa fina och brun/rödaktiga hasselnötstonerna hade helt försvunnit spårlöst! ! :( jag sa att jag ju inte vill ha det så mörkt och det är fel färg. Jag ville ju ha håret såsom det såg ut innan. Då svarade hon sin chef att ”hon (dvs jag, kunden) ville ju tona hela håret och då gjorde jag det”. Jag tänkte då säga att hon borde gjort det i en liknande färg jag har redan och inte mörkare brun nyans… men jag sa inte det. Jag är sååååå besviken, nu är den gamla fina hårfärgen historia och dessutom har jag kastat pengarna i sjön inte bara nu utan även i mars då den färgen som sagt är död och begraven…. gäller konsumenträtten (det du skriver här nedan) även i sådana här fall? Önskar snabbt svar :'( /ledsen

    • Hej Maria!

      Åh vad tråkigt. Salongen borde erbjuda dig att rätta till felet så gå tillbaka och förklara att det inte blev som du tänkt dig. Förhoppningsvis kommer toningen släppa ganska lätt och du får tillbaka den färgen du hade innan. Jag tror att frisören ska få två chanser att rätta till håret och blir du inte nöjd kan du begära att få pengarna tillbaka för att kunna vända dig till en annan salong/frisör. Men vänd dig till konsumentverket om du vill veta mer.

      Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.